Aanbevolen post

Mijn politieke programma op 1 A4-tje

Als Geert het kan, kan ik het ook, dacht ik, dus: Samenleven is het alternatief voor ieder-voor-zich-met-het-recht-van-de-sterkste-als-ge...

29 juli 2020

geromantiseerde romeinen

Romeinse beschaving?
Zeshonderd jaar keizers heet tegenwoordig afrekeningen in het criminele circuit.

https://twitter.com/Greald/status/1097851955756625920

Ik tel 174 keizers in 592 jaar. Dat is 1 keizer elke 3 jaar en 5 maanden. De meesten zijn onnatuurlijk aan hun eind gekomen.

Mij dunkt dat die beschaving eigenlijk een voortdurend gevecht was. Ieder voor zich, op leven en dood. De dood of de gladiolen, met de 'macht' als enige uitweg.
Een gevecht waar je in verzeild kon raken, gewild of ongewild. Degene die toevallig boven lag werd keizer. Voor zolang het duurde.

Alle heldenverhalen hebben later het beeld vertekend. 'Geromantiseerd'.

Geen opmerkingen: