Aanbevolen post

Mijn politieke programma op 1 A4-tje

Als Geert het kan, kan ik het ook, dacht ik, dus: Samenleven is het alternatief voor ieder-voor-zich-met-het-recht-van-de-sterkste-als-ge...

09 januari 2019

schieten in plaats van vliegen

in het kader van futurisme kan ik voor vliegen als alternatief bedenken: met een katapult afschieten naar een ballistische baan en in zweefvlucht landen.

Wat is daar voor nodig?
Een beetje middelbareschool berekening geeft:


Wil je mensen afschieten en ze niet beschadigen kun je maximaal tot een versnelling van zeg 5g gaan. 'Eenparig'.
Dan heb je een startbaan nodig met een lengte L van 1/20e van het verlangde bereik.
Opmerkelijk.

Voor 100   km dus een startbaan van 5    km,
voor 1000 km dus een startbaan van 50  km,
voor 5000 km dus een startbaan van 250 km

Een hellingbaan onder een (elevatie)-hoek van 45° wordt bij 5km lengte al 3,5 km hoog; een hele uitdaging. Laat staan bij grotere lengtes.
Laten we die baan daarom voor het grootste deel vlak lopen en alleen aan het einde een boog omhoog geven. Dan krijgen we in die boog te maken met een centripetale versnelling die ook weer door het menselijk lichaam te verdragen moet zijn.


De noodzakelijke hoogte H van zo'n helling wordt bij een schootsafstand van
 100 km:  664 m
1000 km: 2100 m
5000 km: 4700 m.

Voor een intercontinentale verbinding tussen Europa en Amerika zouden we zo'n baan van 250 km met een opzwieper van 4700 m aan kunnen leggen in Schotland (what's in a name).

4 opmerkingen:

Greald zei

De aanloop is 250 km = 1/2 at²
Dus 500 km = at²

a was 5g, Dat maakt

100 km = 100000 m = gt²
Dus
10000 s² = t²
dus
t = 100 s
Die aanloop duurt dus 1 minuut en 40 seconden! Echt?

Greald zei

Uit L = v²/2a = v²/10g kan de bereikte hoogte bepaald worden.
v² = 2aL
De verticale component daarvan
(vv)² = (v sin45)² = v²/2
(vv)²/2 = gH dus H = (vv)²/2g = v²/4g
v²/4g = v²/10g * 10/4 = L * 10/4
Voor de intercontinentale vlucht van 5000 km wordt dan een hoogte H bereikt van 625 km
Dat is dik 500 km boven de dampkring.

Greald zei

Snelheid, verplaatsing en hoogte voor 1, 10 en 100 s in spreadsheet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xOjQb99DOlq82ONX1Fo2OHbClLkRqPxRH5OJy7BJrq4/edit?usp=sharing

Greald zei

Dan de afdaling.
Voor afremmen van de horizontale component -in glijvlucht- hebben we alle ruimte.
Maar we hebben ongeveer 100 km voor afremmen van de verticale snelheidscomponent. Met niets dan luchtwrijving, want we vlogen brandstofvrij.
Bij een tophoogte van 500 km zijn we eerst 400km vrij gevallen voor we aan afremmen kunnen denken. Om niet te pletter te slaan moeten we dat zo inrichten dat de verticale vertraging 4g bedraagt.