Aanbevolen post

Mijn politieke programma op 1 A4-tje

Als Geert het kan, kan ik het ook, dacht ik, dus: Samenleven is het alternatief voor ieder-voor-zich-met-het-recht-van-de-sterkste-als-ge...

28 februari 2021

de financiële maalstroom

Rente is de prijs van geld.
De rente is laag als er meer aanbod dan vraag naar geld is.
De rente is al tientallen jaren aan het dalen. En zelfs negatief.
Ergens is dus veel meer geld dan dat de vraag aan kan.

Waar zou dat kunnen zijn? Als ik zo om mij heen kijk in ieder geval niet onder de gewone mensen. In tegendeel, het is heel normaal om schulden te hebben. Hypotheken vooral. 

Maar waar schulden zijn moeten even zo veel tegoeden zijn. Waar zijn die tegoeden?
Mijn wichelroede slaat uit naar de banken. En naar andere financiële reuzen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar hypotheken:
naarmate de rente zakt stijgen de huizenprijzen. Want het budget dat mensen aan woonlasten te besteden hebben blijft ongeveer gelijk. Dus voor dezelfde stapel stenen incasseren banken meer en meer aan aflossingen.

Zo versterkt rentedaling zichzelf. Want al dat geld hoopt zich op. En naarmate het meer wordt kunnen de banken er minder van kwijt. Dus lenen ze het aan elkaar uit. Als in een maalstroom. De rente zakt er verder mee.




En toen kwam de covid-pandemie.
De overheden hielden de wereldeconomie overeind. Waar kwam dat geld vandaan? De tegoedenbergen van de banken hadden eindelijk een bestemming.
De bubbel loopt leeg.

Wat kunnen we verwachten? 
Logischerwijs: inflatie, want er komt wel heel veel geld bij zonder waardeproductie daartegenover.
En rentestijging ...

1 opmerking:

Greald zei

Een hint waar al dat geld kan zitten:
https://www.netflix.com/nl-en/title/81467124
Ook werd mij ineens duidelijk waarom Brexit zo'n goed idee was. Er is dus een elite die al eeuwen lang zijn gang kan gaan maar geen pottenkijkers uit Brussel kan gebruiken