Aanbevolen post

Mijn politieke programma op 1 A4-tje

Als Geert het kan, kan ik het ook, dacht ik, dus: Samenleven is het alternatief voor ieder-voor-zich-met-het-recht-van-de-sterkste-als-ge...

17 juni 2020

Spiritualiteit

Spiritualiteit gaat voor mij over de wisselwerking tussen mens en kosmos.

Het begint weliswaar met verwondering maar daar moet het niet blijven hangen. 
Mystiek is mooi maar verklaring ook. Mystiek hoeft ook niet te lijden onder verklaring.
Ik nijg naar verklaring.

Dan: de mens en zijn kosmos. Waarom de mens? Omdat we toevallig mensen zijn. En omdat we met mensen kunnen communiceren.
De spiritualiteit van de spin lijkt me ook erg interessant. Of die van de walvis, die routinematig naar 5 km diepte duikt. Wat heeft die voor belevingswereld ...

Ik neem dus wat afstand van de mens. Ook omdat mensen me iha schromelijk teleurstellen. 
Ze beschikken stuk voor stuk over magnifieke vermogens maar verspillen die grotendeels aan vreten, vechten en fokken. Dierlijk.

Geen opmerkingen: