Aanbevolen post

Mijn politieke programma op 1 A4-tje

Als Geert het kan, kan ik het ook, dacht ik, dus: Samenleven is het alternatief voor ieder-voor-zich-met-het-recht-van-de-sterkste-als-ge...

15 september 2024

Julianaplein

Het Julianaplein in Groningen is een kruispunt met verkeersaanbod van 4 kanten, Zuid, West, Oost, en wat van Noord.

Bij volle belasting heeft een rijbaan een capaciteit van ca. 20 voertuigen per minuut.
Per dag, geconcentreerd tussen 06.00 u tot 18.00 u zijn dat 20 × 60 × 12 = 14400 voertuigen.

Van 3 kanten komt het aanbod over elk 2 rijbanen; alleen vanuit Noord over 1 rijbaan. 
Samen 7 rijbanen geven dan dagelijks ongeveer 100000 voertuigen te verwerken.

Die stonden gemiddeld 10 minuten voor rood te wachten. In totaal gingen dan 1 mln minuten per dag op aan wachten.
Neem een gemiddeld uurtarief van €30 per voertuig met chauffeur, dat is €0,50 per minuut.
Die stoplichten kostten dan, maatschappelijk, €500000 per dag. Bij maximale benutting van het kruispunt.

De ombouw van het plein heeft, ook maatschappelijk, €750 mln gekost. Die is dus bij maximale benutting in 750mln / 0,5mln = 1500 dagen, dus nagenoeg in 4 jaar terugverdiend.

Bij benutting voor de helft wordt dat 8 jaar. Bij benutting voor een kwart duurt het 16 jaar. 

Geen opmerkingen: