Bij volle belasting heeft een rijbaan een capaciteit van ca. 20 voertuigen per minuut.
Per dag, geconcentreerd tussen 06.00 u tot 18.00 u zijn dat 20 × 60 × 12 = 14400 voertuigen.
Van 3 kanten komt het aanbod over elk 2 rijbanen; alleen vanuit Noord over 1 rijbaan.
Samen 7 rijbanen geven dan dagelijks ongeveer 100000 voertuigen te verwerken.
Die stonden gemiddeld 10 minuten voor rood te wachten. In totaal gingen dan 1 mln minuten per dag op aan wachten.
Neem een gemiddeld uurtarief van €30 per voertuig met chauffeur, dat is €0,50 per minuut.
Die stoplichten kostten dan, maatschappelijk, €500000 per dag. Bij maximale benutting van het kruispunt.
De ombouw van het plein heeft, ook maatschappelijk, €750 mln gekost. Die is dus bij maximale benutting in 750mln / 0,5mln = 1500 dagen, dus nagenoeg in 4 jaar terugverdiend.
Bij benutting voor de helft wordt dat 8 jaar. Bij benutting voor een kwart duurt het 16 jaar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten